söndag 2 september 2012

Hippa hårblommor

Jag älskar hårblommor, för dom får mig att känna mig fancy även om resten av outfitten består av mjukisbyxor och en smutsig t-shirt som såg sina glansdagar någon gång runt senaste sekelskiftet. Dom ger liksom lite instant glamour och pin-up-piffighet. I dag tänkte jag visa hur man förvandlar en ful ljusmanschett till full ljuvlighet.

Du behöver:

En ljusmanschett med tygblommor, eller någon annan slags tygblommor, men ljusmanschetter kostar sällan mer än en tia på loppis och det finns ofta en massa olika fina i alla möjliga färger. Hittar du ingen på ditt lokala myrornas kan du alltid fråga din pappa eller mamma eller mormor/farmor/morfar/farfar, för det kan ligga riktiga skatter gömda i lådor under påskkycklingar och julgransglitter. Jag köpte den här med lila klematis på Röda Korsets secondhand.

Några hårklämmor, mina är från panduro, men i stort sett vilka som helst funkar.

En liten bit tyg i en någorlunda matchande färg. Jag använde filttyg.

Limpistol, limstavar och en sax.


Börja med att dra bort blommorna från manschetten. Klipp bort utstickande plastpluppar så baksidan av blomman blir lite jämnare. Eftersom många blommor faller isär när man petar loss dom kan det vara smart att limma lite så dom håller ihop.


Klipp en liten bit tyg och limma fast den på den övre käften på klämman. Tryck till lite så den verkligen sitter. Det här är knepet för att få blomman att sitta fast ordentligt i klämman.

 Limma sen fast tygbiten på blomman. Lägg en klick lim under själva klämman också för att säkra den.

 Nu kan man egentligen säga att den är klar, men jag limmade fast några blad också, och ytterligare en blomma. Man får improvisera lite.

Min ljusmanschett räckte till en enkel och en dubbel hårblomma.

Kläm fast blommorna i håret - känn dig aspiffig!
Badrummet är min bästa fotoplats, vilken är din?


EXTRATIPS!  
Om man har skitmånga hårblommor kan man hänga upp dom på antingen en ram man spänt hönsnät i, eller som jag gjort, hänga upp dom på en hylla någonstans.  Instant piffad hall också!
En del av min samling.

4 kommentarer:

  1. Fasiken va smart! Jag måste införskaffa en limpistol har jag förstått efter att ha kollat igenom din blogg!

    För övrigt är hårblommor perfekta till att dölja skavanker i frisyren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hårblommor är bäst, men limpistol är ännu bästare! Man kan klara sig sjukt långt på en sån här liten rackare från Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/se/Limpistol-Cotech/Pr407946000

      men jag har hört att man kan hitta ÄNNU billigare på biltema.

      Radera
  2. Åh, det dära extratipset ska jag verkligen förverkliga! Jag skrynklar sönder alla mina i min låda..

    SvaraRadera
  3. ladylucksaccessories.blogg.se/ Massa hårblommor :-)

    SvaraRadera

Du gillar´t?
Lämna gärna en kommentar! Jag svarar på kommentarerna här i min egen blogg, annars virrar jag bara ihop det. Puss!