fredag 3 augusti 2012

Stickat!

Som tidigare nämnt har jag spenderat senaste dagarna på landet, i en pytteliten stuga utan el eller rinnande vatten. Så när man inte kånkar ved till vedspisen eller släpar runt med tunga vattenhinkar från brunnen (eller ligger som en utslagen säl och göttar sig i en solstol, snarare) får man sysselsätta sig med sånt som går att göra i ljuset från en fotogenlampa. Sticka enkla smågrejer, alltså!

Jag har lyckats slutföra ett par svarta handledsvärmare till min frusna kompis som jobbar vid en dator, ett par vinröda (färgerna blir inte helt korrekta dock) till en kompis som också spenderar en massa tid vid en dator (även om det ofta handlar mer om att slå ihjäl monster än att jobba) och så en matchande mössa till de sistnämnda, men den får jag se vem som ska få.

På mitt sätt är handledsvärmare skitenkla att sticka, jag stickade på stickor i storlek 6 och ett vanligt, billigt garn, och jag började med att lägga upp 28 maskor, för jag stickar hyfsat hårt. Sen stickade jag slätstickning tills jag tyckte det var lagom. Den piffiga "randen" är gjord genom att snurra garnet runt stickan tre varv (två på dom vinröda) på varje maska. Kör man med tre varv kan man sticka tummen genom ett av hålen.

Sen syr man bara ihop "grytlappen" med en riktig bamsing till nål!
 Piffigt!


 Mössan, som är i storlek "jävligt stort huvud" eller "sjukt fluffigt hår" stickade jag på rundstickor i storlek 6. La upp 90 maskor och sen stickade jag bara räta runt runt runt. För att få lite piff på det hela gjorde jag några tuffa ränder med rosa. Sen höll det vinröda garnet på att ta slut så jag löste det och mössan blev rosa i toppen, som jag förövrigt gjorde genom att slå ihop två maskor på ungefär var tionde maska, och sen när jag hade typ halverat antalet maskor maskade jag av och drog ihop skiten. Knöt ihop och lade mig och latmaskade lite i soffan.

Funderade på att be min karl modella den här, men han brukar inte gilla mina mössor och verkade sjukt upptagen med att kolla på aptråkiga dokumentärer om amerikansk inrikespolitik. GÄÄÄSP. Fast han har ett ganska stort huvud, och sjukt stort hår. Han fortsätter dock hävda att rosa inte är hans färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du gillar´t?
Lämna gärna en kommentar! Jag svarar på kommentarerna här i min egen blogg, annars virrar jag bara ihop det. Puss!