onsdag 11 juli 2012

Ganska slarvig läppstiftsförvaring

Okej, jag erkänner, jag gillar verkligen läppstift. Jag har ganska många. Inte överdrivet skitmånga, jag är ju ingen sminkbloggare, men hyfsat många för att vara en rätt vanlig brud. De flesta läppstiften ligger för det mesta ihoprafsade i en låda under hallspegeln, men en del har förirrat sig bort i handväskor som inte används för tillfället, så jag kan inte räkna dom heller. Och idag dök det upp fyra nya med posten, jag vet inte hur det gick till (Damn you, billiga internetshoppar, damn you!). 
ANYWAY, jag tänkte att jag skulle strukturera upp det. Jag tog en skokartong, och två kartongark som var snygga, mätte och klippte och räknade fel, så jag fick slänga dom snygga kartongarken och leta reda på några gamla adlibriskartonger i stället. Tur att jag sparar på ALLT.

Det här blev inget fancy projekt, men ack så behändigt. Så här gjorde jag.


Steg 1: Plocka ihop alla läppstift för motivation. Ser ni hur skabbiga dom ser ut? Så blir dom av att ligga och nötas mot varandra. Tur att jag aldrig köpt något riktigt dyrt läppstift!

 Steg 2. Ta en låda och fancy schmancy kartong.
 Steg 3. Plocka ut kattungen ur lådan.
 Steg 4. (OBS, frivilligt!) Skit i att mäta och hålla på och vara nogrann och klipp hej vilt i kartongarken. Misslyckas fatalt. Svär ganska mycket. Släng skiten i papperskorgen till din sopsorterande makes stora förtret. Svär lite till över hur hopplöst allting som har med siffror är. Leta redan på annan, mindre fancy kartong i återvinningsskåpet. Mät bättre. Klipp bättre.

Steg 5. Klipp ut ett gäng 3-5 cm tjocka bitar ur kartongen, lika långa som lådans innerlängd. Klipp sedan ut ett gäng aningen tjockare bitar, lika långa som lådans innerbredd. Mät ganska noga och gör markeringar. Klipp sen jack som går nästan upp till kanten på dom kortare bitarna.
 Steg 6. Beskåda pusslet du skapat. Sätt ihop pusslet. Det är lite meckigt, men grejen är att de långa bitarna ska tryckas ner i skårorna på de kortare bitarna.
 Steg 7. Tryck ner rutnätet du gjort i lådan. Jag klippte av längden på en del av bitarna för att få rum med större läppstift och läppglans. Placera alla läppstift i facken som blev. Förvånas över hur ynkligt få dina läppstift ser ut när dom inte ligger i en stor hög. Bli överlycklig över att du har plats för många fler läppstift, om så skulle vara fallet. OBS. Det är ingen ursäkt för att klicka hem ytterligare 5-6 stycken löjligt billiga stift från till exempel Make up Academy eller ELF. OBS OBS.

8 kommentarer:

  1. Så himla smart! Känner att jag behöver göra en sådan här skolådeläppstiftmanick!

    SvaraRadera
    Svar
    1. GÖÖÖÖRT! Men skippa steg 4!

      Radera
    2. Haha, ska försöka komma ihåg det. ;P

      Radera
  2. Otroligt smart! Och ännu bättre att man måste köpa fler för att fylla ut :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att man måste köpa fler tycker jag är det absolut smartaste!

      Radera
  3. "Plocka ut kattungen ur lådan" - Hihihihi!

    SvaraRadera
  4. Hade en sån insats till min nagellackslåda, och drabbades av samma problem, för få nagellack! Slutade med att jag fick för många och har dom nu i en fancy-schmancy-låda i genomskinlig plast med vikupfack (tänk fiskedrag/pyssel/verktygslåda). Aaaanyway! Jag gjorde mina bitar lika tjocka och skåror i båda. Ditt sätt är ju mindre tidskrävande, smart!

    SvaraRadera

Du gillar´t?
Lämna gärna en kommentar! Jag svarar på kommentarerna här i min egen blogg, annars virrar jag bara ihop det. Puss!