lördag 23 juni 2012

Hur man förvarar sina stickor.

Om man gillar att sticka är det bra att ha någonstans att förvara sina stickor, helst i närheten av garnet. Jag har tidigare gjort ett stickförvaringsrör av toapappersrullar och gaffatejp, men när samlingen växte fick stickorna inte längre plats. Häromdagen hittade jag en skitbra lösning! Gör såhär.

1. Köp Chips. Pringleschips för att vara exakt. Bäst är paprika (för dom är goda och veganska) i partypack (för då är röret längre, och röret är grejen här).
2. Ät chipsen.
3. Torka ur röret med blött papper och lite diskmedel.
4. Lägg stickorna i röret.
5. Klart!


Om man känner sig extra pysslig kan man piffa till röret lite grann. Gör då så här:
1. Följ steg 1-3 ovan.
2. Ta fram sax, lim och omslagspapper.
3. Klipp ut en rektangel motsvarande rörets storlek, plus ett par centimeter för att kunna vika in kanterna.
4. Mät mot röret och vik pappret upptill, nedtill och på ena sidan.
5. Limma fast den ovikta kanten på röret. Rulla omslagspappret runt röret och limma. Jag använde limpistol, men jag tror att ett lim som torkar lite långsammare, typ trälim eller limstift är smidigare.
6. Limma fast den vikta kanten.
7. Lägg stickorna i röret.
8. Klart!


2 kommentarer:

  1. alltså alltså wow! äntligen ett vettigt alternativ till att stoppa ner stickorna i blomkrukorna, vilket inte är vettigt någonstans.. tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du gillade den! Stickor i blomkrukor låter som en halvbra idé faktiskt.

      Radera

Du gillar´t?
Lämna gärna en kommentar! Jag svarar på kommentarerna här i min egen blogg, annars virrar jag bara ihop det. Puss!